Виховна робота

Ніхто не забутий, і ніщо не забуте
На столику каска, склянки води з окрайцем хліба і свічкою
(Стук серця, на його фоні – голос декламатора. У кінці вірша, поступово наростаючи, звучить мелодія)
Диктор:
Ніхто не забутий... На попіл ніхто не згорів!
Солдатські портрети на вишитих крилах пливуть...
І доки є пам’ять в людей і серця в матерів,
Доти й сини, що спіткнулись об кулі, живуть.
(п а у з а )
Ніхто не забутий! На попіл ніхто не згорів!
Виходять ведучі (запалюють свічку).
Ведуча
. Минають роки, відлітаючи у вічність... Все далі і далі відходять від нас грізні і важкі роки Другої світової війни, але не згасає пам’ять про тих, хто ціною власного життя захистив нашу країну від гітлерівської агресії. «Ніхто не забутий, і ніщо не забуте!..»
Вірші 2 класу
1.     9-те Травня – свято з свят!
Вітрило на вітрах свободи.
Це наш народ, це рідний наш солдат
Порятував усі народи.
2.      Ніхто не забутий;
На попіл ніхто не згорів:
Солдатські портрети на вишитих крилах пливуть.
І доки є пам'ять в людей і живуть матері,
Допоки й сини, що спіткнулись об кулі, живуть. 
3.     Їх прийняла війна, лишивши списки
Загиблих у праведнім бою,
Застигли в тузі обеліски,
В гранітнім каміннім строю. 
4.     Пам'ятайте, друзі, цих людей довіку,
Тих, хто повернувся і поліг в боях.
І вклонімось всі ми низько до землі їм,
Квітами устелим їх тернистий шлях. 
Ведуча. До слова запрошуємо голову села Колосовського Олега Валерійовича. (Гімн)
Вірші 4 класу
1.     Весна іде, і переможним кроком
В тюльпановому вічному вогні
Йде травень крізь хвилини, дні і роки,
Несе нащадкам спогади свої.
2.     Весна іде квітчасто, гордо, юно,
Як втілення найчарівніших снів.
О весно красна, ти ще не забула
В історії своїх жахливих днів?
3.     Із року в рік часопис віддаляє
Своїх нащадків далі від війни.
Та травень знов і знову нагадає,
Як із життя ішли його сини.
4.     Буяють мирно квіти на могилах,
До сонця красного метелики летять.
А ті, кому війна зламала крила,
Священним вічним сном в могилах сплять.
Ведуча. ХХІ століття. Усе далі й далі відходять грізні роки Великої Вітчизняної війни. Але кожного року 9 травня ми відзначаємо День перемоги, і ніколи не згасне пам'ять про всіх тих, хто поліг у боях, хто віддав своє життя для нашого щастя.

Ведуча. У тиші урочистій до Пам’яті йдем,
Що в серці відлунює грізно.
У святому мовчанні над вічним вогнем
Схиляється наша Вітчизна.
Ведуча. Уклонимось тим, хто поліг у бою,
Хто покрив землю рідну собою.
Усім поіменно, хто впав у бою,
Хто відстояв нашу свободу.
Ведуча. Згадаємо всіх поіменно,
Серцем згадаєм своїм.
Це потрібно не мертвим,
Це потрібно живим.
Список
Ведуча. До тебе, людино, звертаюсь: 
Залиш на хвилинку щоденні турботи.
 
З собою побудь у глибокій скорботі,
 
Згадай чоловіка, товариша, брата,
 
Дружину, сестру чи посивілу матір.
 
Ведуча. Перед трагічною хвилиною мовчання
 
Словами говорити неможливо.
 
Оця хвилина більше нам розкаже,
 
Ніж тисячі, а чи мільйони слів.
 
Солдатів подвиг, про який сьогодні
 
Дізнались ми, не вимовить
словами,
А тільки серцем можна це сказати,
Але воно, на жаль, не має мови,
Лиш має біль. І тому я прошу
Солдатів пам'ять вшанувати мовчанням.
Хвилина мовчанн
я
Гишко  Вікторія. Вийшла в степ широкий мати посивіла,
Виплакала очі від журби вона,
 Біля квітів маку стала, заніміла,
 І згадалась знову матері війна.
І почула голос сина над житами –
То зітхнула мати, то вогонь палав:
«Я прийшов до тебе, я вернувся, мамо
Я своєю смертю смерті потоптав»
На моїй могилі нині квітів море,
Та  в думках до мене линеш з далини,
І твоє невтішне материнське горе,
То прокляття вічне паліям війни».
Анна Мельник «Маки червоні»
Ведуча: Вже минуло цілих 70 років з тієї травневої ночі, коли замовкли останні постріли гармат, настала тиша, прийшов мир, довгожданий, вистражданий, оплачений найвищою ціною, ціною крові і сліз.
Ведуча. Все далі відходять грізні і важкі роки Великої Вітчизняної війни, але не згасає пам’ять про тих хто віддав своє життя і захистив рідну землю від ворогів.
Вірші 3 класу
1.     Це на світанку сталося колись:
Стривожений, із муками і жалем
Світ стрепенувся, кров’ю вмить заливсь, 
Залився болем, плачем, жалем.
2.     Війна на зустріч молодому дню
Із гуркотом, із брязкотом котилась,
Лавиною металу і вогню
На нашу землю й долю навалилась.
3.     Тремтять гармати. Б’є на спалах дзвін.
Залізні круки вилітають з хмари.
Горить Вкраїна з чотирьох сторін
І на чужинців просить з неба кари.
4.     Хто б це вгадав і по якій причині
На скільки літ розтягнеться війна?
І звісно всім: земель багато в світі,
А рідна, батьківська, лише одна.
5.     Гримить гроза війни. Іде розплата.
Покладено життя на терези.
Але коли ж порадує солдата
Веселий грім весняної грози.
6.     Вкраїну хоч із краю в край сходи
Усі роздоли, всі її простори, -
Навряд чи знайдеться десь двір, куди
Не внадилося ненависне горе.
7.     Ми пам’ятаєм, хто в лиху добу
В броні важкій віддав останні сили
Ми зараз квіти і терпку журбу
Приносим на засмучені могили.
Ведуча. Мільйонам людей назавжди врізався в пам’ять перший день Великої Вітчизняної війни. Чорною тінню фашистської навали, димом пожеж, смертю і руїнами звалився він на нас. І враз неділя 22 червня 1941 року, мирний день відпочинку, обернувся довгими роками страждань.
Вірші 7 клас
1.     Спинись, проклятий супостате, 
На світ ввостаннє подивись:
За тіло матері розп’яте
Сини на пару піднялись!
У бій за наші ниви,
За ясний сміх дитячий,
За юний спів щасливий,
За славний труд гарячий.
Вперед, полки суворі,
Під прапором свободи,
За наші ясні зорі,
За наші тихі води.
2.     Сонце палило нестерпно,
Гнулось садове гілля:
Падали яблука в серпень,
Глухо стогнала земля.
Рвали снаряди їй груди,
Всюди гриміла війна,
Падали скошені люди.
Їх не щадила війна.
3.     Бій розгортався лютий,
Кулі, наче град.
Тихо, вітри і люди,
Тихо, вітри і люди.
Впав у траву солдат.
Вдарило хлопця в груди,
Вибухнув поруч снаряд.
Тихо, вітри і люди,
Тихо, вітри і люди.
Вмер молодий солдат.
Мати довіку буде
Сина свого виглядать.
Тихо, вітри і люди,
Тихо, вітри і люди.
Син її – той солдат.
Нам тих розлук не забути,
Мир нам повік врятувать.
Тихо, вітри і люди,
Тихо, вітри і люди.
Спить під зорею солдат.
Поки сонце ясне угріє,
Й коли життя дає нам воно,
Біль нам вічний, він не постаріє.
Не кажіть: була війна давно!
Ведуча. Українці  ніколи не зможуть забути цю війну тривалістю 1418 днів і ночей.
Ведуча. Чотири роки... Тридцять чотири тисячі годин!.. Від Москви до Берліна - дві тисячі шістсот кілометрів.
Ведуча. Так мало. Правда? Це, якщо літаком, - три години. Перебіжками та по-пластунськи - чотири роки!
Ведуча. Мільйони загиблих... А скільки не народжених дітей?.. А скільки залишилось вдів і сиріт?..
Ведуча. А що може виміряти материнське горе, її сльози...
Вірші 6 класу
1.     Благословляла мати сина,
А синові - сімнадцять літ...
Іти на бій за Батьківщину -
Був материнський заповіт.
Сховала сльзи на прощання,
Щоб не пекли його вони...
І син пішов... Лишив чекання,
Лишив свої хлопчачі сни.
2.     ...Минули бурі стоголосі.
Є і медалі, й ордени...
А рана та
Ще ниє й досі
Далеким стогоном війни.
Ні, не забути днів огнених,
Що злиті в Перемоги День.
Висот немає безіменних.
Нема солдатів без імен.
3.     Одержала звістку матуся,
Що син її впав за Дністром.
Поїхала мати до сина
В далекі світи із села
І білу пшеничну хлібину,
і шитий рушник привезла.
4.     Спинилась вона над водою,
На скелі Дністровій крутій:
Могила його під горою
І писаний камінь на ній.
Заплакала: "Сину, мій сину,
Як довго до тебе я йшла..."
Могилу, неначе дитину,
Руками вона обняла.
5.     А річка шуміла невпинно,
І тихо шуміла трава,
І тільки червона калина
Тремтіла, неначе дива.
А мати стоїть на колінах,
І пальці торкають граніт,
І поруч моя Україна
В скорботі із нею стоїть.
6.     У мене днів не вистачить для того,
Щоб розказати людям про війну,
Про все, про артилерію як "бога",
Про все оте, що й зараз не збагну.
Воно в мені - забуте й незабуте,
Воно в мені - що бачив і чим жив,
Що іноді хотілося б вернути,
Що іноді здається дивом з див.
Але навколо - хлопці-побратими,
Які самі в тім пеклі побули.
Але ж із фото юними очима
Зорить твій друг з воєнної імли.
Не просто пригадалося минуле -
Крізь нього бачу знов далекі дні;
Солдатський спомин крізь гарматне дул
о.
Або До обеліска я в задумі стану,
До сивини своєї на путі.
Скажу „спасибі” тихо ветерану,
Що вдруге народив мене в житті.
На картах не знайти мої дороги –
Мій бойовий, мій босоногий шлях.
За вбитим батьком йшов до перемоги
Траншеями по спалених полях.
Сльоза зорі стоїть над обеліском,
Сховавши клопоти людські і сни.
Сьогодні треба поклонитися всім низько,
Усім, хто не прийшов з війни!
Каріна Колосовська «Альоша»
Ведуча. Страшні сліди залишила війна. На території України в руїни та згарища перетворили фашисти 714 міст і 28 тисяч сіл.
Ведуча. Дорогою ціною дісталася нам перемога. Дорогою ціною...
Ведуча. Ми не забудемо нічого,
Забути сил у нас нема,
І смерть малого і старого
Вам не обійдеться дарма!
Ведуча. Слава тим, хто здобув перемогу!!!
Усі. Слава! Слава! Слава!
Вірші 4 клас
1.     Благословенна й радісна година
 Безсмертна буде в пам'яті віків,
 Як над палаючими мурами Берліна
Стяг Перемоги в небі прошумів.
2.     Омитий кров'ю матері й солдата,
 В снігах московських, селищах Дінця,
Він не схилився в битві перед катом,
Не падав з рук відважного бійця.
3.     Ми з ним пройшли по бойових дорогах
В міста ворожі, на чужі шпилі.
Так сяй же у віках, знамено Перемоги,
Як сила й гордість нашої землі!
4.     Хай ворогам цей день несе тривогу,
День гніву нашого, і помсти, й прокляття,
Коли в Берліні Прапор Перемоги
 Ми підняли, як ствердження життя.
Ведуча. Нелегке наше сьогодення не може заступити радості приходу весни, а разом з нею і Дня Перемоги. Цей день назавжди залишиться для нас затьмареним від гіркоти втрат і осяяний сонцем Перемоги. Його наближували, як могли, люди, котрим було дуже не легко в ті вогненні літа і яким найважче сьогодні.
Ведуча. У довічному боргу наше покоління і перед тими ветеранами війни, кому пощастило пройти через чорнило битв і дожити до світлого Дня Перемоги. Все менше залишається їх в життєвому строю. Даються в знаки і опалена війною молодість, сирі окопи і бліндажі, голод і холод, хвороби і рани. Їхні груди вкриті медалями, на скронях – сивина. Але вони пам’ятають ті страшні часи, хоч часто їм і не хочеться про них згадувати.
Ведуча. Неможливо позбутися нав’язливої жахливої думки: а прийде ж день, коли піде з життя останній з цих літніх людей з орденами. Піде у вічність, понесе з собою живі спогади. Що ж залишиться після них? А залишиться Пам’ять, світла пам’ять про незабутніх героїв.
Вірші 3 класу
1.     Життя торжествує в новім поколінні,
Та болі минулі – довіку нетлінні.
З граніту волає грізно і люто:
«Ніхто не забутий, ніщо не забуто».
2.     Вічна слава солдату-герою
І солдату без нагород-
Хто загинув хоробро від бою,
Захищаючи рідний народ.
3.     Вічна слава бійцю рядовому,
Як і маршалу слава отця,
Хто поліг біля отчого дому
Смертю мужності, смертю бійця.
4.     Скільки їх полягло серед бою!
І однаково боляче нам.
Бо в бійців рядових і героїв
Смерть оцінена рівно – життям!
5.     Вічний вогонь палає,
Дзвонить у далі століть.
Вічний вогонь закликає:
«Щастя живих бережіть!»
6.     Вічний вогонь клекоче
«Люди, не треба війни
Щоб не вмирали дочки,
Сестри, брати, сини.
7.     Вічний вогонь палає
Тужать берізки над ним
Вічний вогонь вимагає:
«Миру і щастя живим».
Пісня «Ми - твої діти, Україно!»
Ведуча. З березня 2014 року наша країна  знаходиться в стані неоголошеної війни. Багато страждань випало на долю нашого народу за цей час, але він проявив свій незламний дух.  Сьогодні на Сході України йдуть військові дії, точаться криваві бої.  Там вирішується доля і майбутнє України. Весь народ нашої держави об‘єднався нині проти російського агресора.  Сили АТО намагаються протистояти терористам. На полі битви – захисники, воїни.
 Ведуча
. Вони мужні, сміливі, хоробрі. Не шкодуючи власного життя, захищають неньку Україну. Це  бійці, що зі зброєю в руках захищають крихкий східний кордон України, лікарі, які в мирний час повертають поранених в АТО з того світу, волонтери, на плечах яких тримається наша армія.
Ведуча
. Наші земляки також пішли виконувати свій обов’язок  перед  Батьківщиною.  Вони з гідністю несли і несуть бойову службу в лавах Збройних Сил України:
1.     Василенко Сергій
2.     Кабан Іван
3.     Сірик Микола Володимирович
4.  
Ведуча. Дай, Боже, нашим воїнам стійкості і мужності. Ми насправді пишаємося ними.
Анастасія Каленчук «Повертайся живим»
Ведуча. Прийшла в нашу хату тривожна година.
Хай кожен збагне собі в безлічі справ:
Все треба зробить, щоб жила Україна,
Щоб ворог підступний її не здолав.
Ведуча. І хай доведеться колись недоїсти,
Чи буде в кімнатах поменше тепла,
Але не дамо ми лихим терористам
Чіплять в нашім небі чужого орла.
Ведуча. В цей день хай єднає нас думка єдина,
Ми зло в нашім домі долали не раз.
Все треба зробить, щоб жила Україна.
Прийміть цей заклик, як Божий наказ!
Ведуча. Без миру немає майбутнього. Ми всі за спокій і радість від миру на нашій рідній землі, у нашій вільній Україні.
Віта Сімагіна. Через війну вели усі дороги,
Через біду, печаль, пекельний страх,
Щоб квітло сонцем свято Перемоги
І радістю світилося в очах.
Вітаємо зі святом всіх вас щиро!
Живіть здорові в щасті і теплі,
Бажаємо любові, світла, миру
На нашій рідній і святій землі.
Ведуча. Хай пісня лине в синь небес крилато,
У мирне небо хай зліта салют.
День Перемоги – то найкраще свято
І на землі хай в мирі всі живуть!












   
                                          

                                       
Хоробрі серця…
                           (на фоні мелодії  Бетховена «Мелодія сльоз»)
Ведучий. Війна –це жах..
Ведуча. Війна – це руйнація...
Ведучий. Війна –  це смерть...                                                                                               
Ведуча. Офіційно її немає, та  вона поруч щодня
Ведучий .Але є ті, для яких Батьківщина більша за життя – герої, які не вмирають.
Ведуча. Вже занадто багато ми чуємо кож
ен день про кроки війни.
І навряд чи ми спокій відчуємо, поки гинуть Вкраїни сини.
Ведучий. Прокидається кожна людина лише з думкою, кожного дня:
– Стала  б мирною моя Україна…–  Хай скінчиться війна…
         Пісня «Мальви» у виконанні Аліни Сєгалової
Ведуча. Наші хлопці – титану міцніше!
 Не беруть їх хай кулі та міни!
Ведучий
.  Хай Господь захищає сильніше!
Своїх героїв – синів України!
Ведуча. Ніщо так не об’єднує людей, як біда. Сьогодні вона на всіх одна …Війна,..АТО..,хоч як би ми це не називали.
Ведучий. Хтось бере у руки зброю і йде захищати рідну землю, хтось допомагає фізично, фінансово, а хтось - морально.
Ведуча. У прагненні підтримати наших відважних воїнів єднаються і дорослі, і діти  Так у багатьох населених пунктах нашої області проводять теплі зустрічі із своїми героями-земляками
Ведучий. Тож сьогодні ми вітаємо наших героїв -  воїнів-земляків, яких ми запросили, щоб сказати їм найщиріші слова вдячності за їх відвагу, мужність та героїзм.

Ведуча.  А зараз ми просимо зал гарячими оплесками (зал, стоячи, аплодує) привітати наших гостів, патріотів свого народу :
-
-
-
-
-
-
Ячинець Олександр «Воины света»
Ведучий. Дорогі наші солдати, ми дуже хочемо , щоб в ці хвилини хоч на хвильку вас залишили спогади війни.
Ведуча. Ми дуже хочемо вас підтримати , підбадьорити і подарувати від учнів нашого коледжу музичний дарунок  - концерт.
Ведучий. А зараз слово для привітання надається директору нашого коледжу Світлані Григорівні Колосовській. (Директор оголошує хвилину мовчання вкінці промови. Звучить фон пісні «Плине кача на Тисині)
 Ведуча. Нам невідомі всіх їх імена,
Хто їх чекає, хто за ними плаче,
Де їхній дім, як їм болить війна,
Яке в них серце - щире чи терпляче.
Ведучий. Як страшно їм, коли усе горить,
Коли руїни, смерть перед очима,
І як в бою важлива кожна мить,
Які в них білі крила за плечима.
Ведуча. Нам невідомі мрії й здобуття,
 Всі їхні рани, всі слова прощання,
Вони - солдати, що кладуть життя,
Заради нас і мирного світання.
 Ведучий. І без імен помолимось за них,
За трошки вдачі світлої, простої.
В час зрад страшних і втрат таких гірких,
І без імен вони для нас герої.
Вас вітає Каріна Колосовська «Свіча»
1.     Дорогі наші хлопці-орлята,
Ми слідкуєм за вами щодня,
Молим Бога, щоб вас не здолати,
Щоб скоріше скінчилась війна.
1.На екрані  бачим щорання,
Як ви билися мужньо вночі,
Радості мало, хіба що страждання,
Але раді, що ви ще живі.
2.То ж вертайтеся, рідні, живими,
Щоб усмішка була на лиці,
Вас чекають кохані і мами,
Та ще в декого діти малі.
Ведучий.  А зараз свої вірші вам зачитає Богдана Сірик, донечка Миколи Сірика, який нещодавно повернувся із зони АТО.
Ведуча. Зустрічайте! Свої пісні вам дарує викладач коледжу Маркіян Васильович Свято.
 Ведуча. Ми бажаєм Вам щастя й здоров’я,
Перемоги в нелегкій війні
Хай збуваються мрії, покинуть тривоги.
Хай завжди буде мир на землі!...

 Ведучий. Родина, родина, від батька до сина.
Від матері доні добро передам
Родина, родина – це вся Україна!
 З глибоким корінням, високим гіллям!
Ведуча. Дорогі гості , вас вітає Аліна Сєгалова «Україна – це ти»
 Ведучий. Рясніє календар новими датами, 
Але про це говорено, вже досить.
Ви ж назавжди залишитесь солдатами,
Коли життя тривогу оголосить.
 Ведуч
а. Ото ж здоров’я бажаємо щиро
 І стійкості в скрутну годину,
Наснаги, щастя, радості і миру.
 Бажає вам студентська вся родина.
 Ведучий. Дорогі друзі, свій музичний дарунок вам дарують Руслан Мельник та Юрій Сковкін «Надія є». Вітайте!
Ведуча.  Джерельний тихий спів води, 
Безкрайнії степів простори, 
І смерековії ліси,
 
Широкі плаї, і крутії гори!
 Ведучий. Духмяний хліб на рушнику, 
Гостинно розпростерті руки,
Щасливу матері сльозу,
 І дідуся з веселим внуком.
 Ведуча. За бескиди й дніпровські схили, 
За наш пісенний славний рід,
За пломінь в косах у калини, 
І за чумацький небозвід!
Ведучий. За нашу рідну Україну, 
Щоб зберегли ви на віки -
Низький уклін і тричі "СЛАВА!" 
Герої наші- захисники!
Пісня у виконанні Маргарити Козинської________________________________________________________
Ведуча. Дорогі наші гості, прийміть музичні привітання від
   ансамблю бандуристів Стрітівського педагогічного коледжу кобзарського мистецтва «Барви України». Керівник Максим Воловоденко.
Ведучий. Тримайтесь, братики! Ми з вами
У цей страшний, болючий час.
Ви стали нам захисниками,
 Ми щиро молимось за вас.
Ведуча. Вертайтесь, рідніїі, живими!
Хай янголи вас захищають,
Своїми крилами святими
Від куль ворожих закривають.
 Ведуч
ий. Молитва матері- вкраїни
Стане всім ворогам стіною...
Вертайтесь, рідні, до родини,
Вертайтесь мирною порою.
Ведуч
а. Не хочемо війни страшної!
 Всі просять люди, звідусіль
Не треба люті нам чужої —
Хай в Україні буде  мир!
Ведучий. Катерина Мельник «Боже, я молюсь за Україну»
 Ведучий. Дорогі наші захисники, ми, молоде покоління, обіцяємо рівнятись на вас і стати справжніми патріотами своєї держави, боротися за волю, честь і за народ.
Ведучий. Дякуємо всім вам за мирне небо над нашими домівками і бажаємо всім учасникам АТО якнайшвидше повертатись додому живими та з перемогою!
Слава Україні! -
Героям слава!




                                    

     



     







                                                     












Сценарій батьківських зборів:
Прислухайся до мене, я – підліток!
Мета:
Ознайомити батьків зі труднощами підліткового віку, тренінговими методиками, мотивувати їх до партнерства.
Тривалість:
50 – 60 хвилин.
Обладнання і матеріали:
· Аркуші паперу формату А5;
· Олівці, маркери, ручки;
· Скотч, стікери;
· Таблиці – інтерпретації тесту.
Що підготувати заздалегідь:
· Яскравий плакат Правила нашої групи;
· Плакат Квітка радості;
· Заздалегідь написані учнями листи на тему: Прислухайся до мене, я- підліток, розвішені для загального огляду батьків.



ВправaПортрет нашої школи
Мета: створити сприятливу атмосферу.
На аркушах паперу учасники малюють тварину, з якою вони асоціюють свою дитину, поряд пишуть кілька слів-характеристик власної дитини. Презентація, створення колажу Портрет нашої школи.

Вправа Правила групи
Мета: ознайомити батьків з правилами роботи на тренінгу.
Батьків ознайомлюють з правилами, складеними їх дітьми для роботи на тренінгу.

Вправа Очікування
Мета: Ознайомити батьків з методикою зворотного зв’язку.
Батьки на стікерах записують власні очікування від батьківських зборів, що наклеюються на плакат з зображенням Kвітки радості.

Інформаційне повідомлення
Прислухайсь до мене, я – підліток!
Мета: ознайомити батьків зі змінами, що відбуваються в період підліткового віку.
Перед батьківськими зборами всі бажаючі діти пишуть анонімні листи на тему: Прислухайся до мене, я - підліток, що у вечір батьківських зборів вивішуються у приміщенні, для загального ознайомлення.
Стислий зміст повідомлення:
Підлітковий вік починається з 11 – 12 років і триває аж до 18. Це період бурхливих змін. В першу чергу це інтенсивний ріст. У цей період можуть спостерігатись такі явища, як: непропорційність частин тіла, видовженість фігури, певна не координованість рухів тощо.
Інколи у підлітків виникає так звана диспропорція розвитку, яка виникає через невідповідність між надмірно швидкими темпами росту тіла і дещо повільнішим розвитком дихальної та серцево-судинною систем. Це зумовлює стан тимчасового малокров’я і гіпоксії мозку. Може знаходити вияв у підвищеній втомлюваності, відчутті виснаженості, зниженні працездатності.
У таких випадках потрібно проконсультуватись у лікаря, аби виключити можливість виникнення більш складних хронічних хвороб.
Крім того підлітковий вік – вік інтенсивного статевого розвитку. Тому аби уберегти власну дитину від депресій, страхів, побоювань її потрібно підготувати до змін, що відбуваються з нею. Провести дружню розмову про перші менструації, полюції, ерекції.
Малоприємною візитною карткою цього віку є проблеми з шкірою.
Нажаль більшість хронічних хвороб виникають саме у підлітковому віці, тому цей період вимагає бережного і уважного ставлення до себе. Раціональне харчування, режим дня, помірне фізичне навантаження, профілактика чи вчасне лікування хвороб є обов’язковою умовою здоров’я підлітка.
Окрім фізичних змін відбуваються вагомі емоційно – психологічні зміни.
Пубертат (підлітковий вік) один з найскладніших і найвідповідальніших періодів становлення і розвитку психіки людини. Це вік допитливого розуму, тому потрібно постійно цікавитися куди саме спрямовує свою цікавість ваша дитина.
Під впливом залоз внутрішньої секреції збільшується збудження центральної нервової системи, тому підлітки дещо дратівливі.
Статевий розвиток пробуджує цікавість протилежною статтю, перше кохання тощо.
У підлітковому віці зростає значення дружби і міжособистісних стосунків у колективі однолітків. Тому потрібен обов’язковий контроль з боку батьків компаній у яких проводить час їхня дитина.
Підліток часто ставить собі запитання: Я – дитина, чи дорослий? і сам вирішує зарахувати себе до дорослих. Але обов’язковою умовою є визнання батьками його, як дорослого. В інакшому випадку може виникнути протест: неадекватна поведінка, епатажний зовнішній вигляд, вживання наркотиків тощо.
Існує 5 найпоширеніших стратегій, які обирають батьки у стосунках з підлітками:
·        Авторитарна стратегія – придушення у підлітка почуття дорослості будь-якими методами.
·        Компромісна стратегія – шлях поступок або угод між підлітком та батьками.
·        Демократична стратегія – спілкування з підлітком на рівних.
·        Стратегія нейтралізму – невтручання у справи підлітка: кожний живе власним життям.
·        Полістратегічність – застосування різних стратегій залежно від ситуації.

Руханка Буратіно
Мета: створити невимушену атмосферу, розслабити учасників.
Імітація рухів:
Буратіно підтягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів –
Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати
Треба на навшпиньки стати.


Тестування батьків
Мета: провести самооцінку спілкування батьків з дітьми – підлітками
Проведення тесту.

Меморандум дитини
Мета: в жартівливій формі показати основні принципи коректного виховання підлітків
Діти – помічники зачитують меморандум дитини, створений американськими психологами від її імені.

Вправа Зворотній зв’язок
Мета: отримати зворотній зв’язок
Батьки по черзі висловлюються про зміни, щодо власних дітей-підлітків, які вони вирішили ввести.



Чи правильна Ваша позиція щодо дитини?
   1. Ви дивитеся фільм, а Ваша донька вимагає переключити телевізор на концерт рок-музики. Що ви зробите:
а) виконаєте прохання і слухаєте концерт разом;
б) відповідаєте, що їй доведеться почекати, доки закінчиться фільм;
в) обіцяєте купити для неї портативний телевізор;
г) згодом купуєте касету з фільмом, а доньці дозволяєте слухати музику.
   2. Ви бачите в своїх дітях:
а) людей, рівних Вам;
б) тих, хто може допомогти Вам ще раз пережити дитинство;
в) маленьких дорослих;
г) тих, хто постійно потребує Вашої допомоги.
   3. Яку зачіску Ви носите:
а) яка більш за все Вам пасує;
б) яка відповідає останній моді;
в) яка копіює зачіску зірки.
   4. Як Ви одягаєтесь:
а) вдягаєтесь як зірка, що подобається Вашій доньці, сину;
б) Ви намагаєтесь наслідувати Вашу доньку чи сина, вважаючи, що це призведе до більш тісних стосунків;
в) вибираєте той одяг, що Вам найбільше пасує;
г) наслідуєте молодіжну моду, це надає Вам відчуття молодості.
   5. Як Ви вчините, коли побачите, що Ваш син одяг у вухо сережку:
а) Ви вважаєте, що це його особиста справа;
б) станете насміхатись над його жіночністю;
в) скажете, що це модно, аби син не вважав Вас старомодною;
г) купуєте такі ж сережки і одягаєте їх.
   6. Син чи донь включає дуже голосно музику:
а) закриваєте вуха ватою і робите свою справу;
б) зменшуєте звук;
в) терпите, адже тек бажає дитина;
г) говорите, що музика буквально б’є Вас по вухах.
   7. Під час непорозуміння з дітьми Ви:
а) дуже рідко говорите, що вони помиляються, бо боїтесь, що не будуть з Вами радитись;
б) погоджуєтесь змінити позицію, бо подальша розмова марна;
в) залишаєте останнє слово за дітьми, не бажаючи з ними сваритись;
г) погоджуєтесь з ними, якщо вони праві.
   8. Діти запросили в гості однолітків:
а) залишаєте їх самих, хай займаються чим хочуть;
б) складете їм компанію;
в) запитуєте гостей, чи вважають вони своїх батьків такими ж сучасними, як Ви;
г) Ви не заважаєте дітям, але при цьому не даєте їм забути, що Ви поряд.
   9. Поговоримо про Ваш вік:
а) Ваші діти знають скільки Вам років;
б) Ви намагаєтесь не підкреслювати різницю у віці;
в) приховуєте свій вік від дітей;
г) наполягаєте на тому, що Ви старші і знаєте краще.
   10. Свої відносини з дітьми Ви будуєте так:
а) ставитесь до них, як до дорослих;
б) ставитесь до них, як до малої дитини;
в) намагаєтесь бути їхнім приятелем;
г) ведете себе так, як це належить батькам.
Підрахуйте свої бали, користуючись таблицею:

№ питання
А
Б
В
Г
1
3
0
2
1
2
3
2
1
0
3
0
2
1
3
4
2
3
0
1
5
0
1
2
3
6
1
0
2
3
7
3
1
2
0
8
1
3
2
0
9
1
3
2
0
10
2
1
3
0

За сумою балів Ви можете визначити Вашу позиція, щодо власних дітей:

22-30
Ви, мабуть думаєте, що весело проводите час зі своїми дітьми, намагаючись бути з ними на рівних у всьому. Але це тільки зараз. Пізніше Ви можете поплатитись. Ви взяли на себе роль приятеля, забувши про роль наставника. В результаті, як вважають психологи, у дітей підсвідомо підвищується нервовість. Вам необхідно зрозуміти, що різницю у віці нічим не можна подолати, Ваша призначення – бути опорою для власних дітей.
10-21
Ваші діти знають, як правильно себе поводити. Ви в усьому їм потураєте, а потім, коли потрібно, Ви намагаєтесь ввійти в роль батька. Рано чи пізно, будете наполягати на своєму і це викличе у дітей розпач, гнів і непокору. Але це можна змінити – перестати виконувати роль приятеля, для того щоб показати дітям зразок відповідної поведінки.
0-9
Так тримати! Ви намагаєтесь зрозуміти і оцінити потреби і настрої дітей, іноді піддаєтеся спокусі проступитися. У цьому немає нічого поганого, тому що, судячи з усього, Ви достатньо розумні та добре знаєте, як будувати відносини з дітьми на Ваших, а не на їхніх умовах.


МЕМОРАНДУМ ДИТИНИ

Не псуй мене. Я прекрасно знаю, що мені зовсім не потрібне усе, про що я прошу. Я просто перевіряю тебе.
Не бійся бути твердим зі мною. Це краще. Це надає мені упевненості.
Не застосовуй до мене сили. Не вчи мене тому, що сила найголовніше в світі. Краще, якщо ти мене просто переконаєш.
Не будь непослідовним. Це бентежить мене та примушує намагатися уникати робити те, що мені під силу.
Не обіцяй. Ти, можливо, не зумієш дотриматися своєї обіцянки. Це послабить мою віру в тебе.
Не реагуй на мої провокації, коли я щось кажу або роблю для того, щоб завдати тобі прикрості. Інакше я прагнутиму одержати все нові і нові "перемоги".
Не дуже засмучуйся, коли я скажу тобі: "Я тебе ненавиджу!". Насправді я не маю цього на увазі, а хочу, щоб ти пожалкував про те, що ти мені зробив.
Не змушуй мене почуватися менш дорослим, тому що я надолужу "дорослою" поведінкою.
Не роби за мене того, що я можу зробити сам. Не змушуй мене почуватися немовлям, тому що я буду постійно вимагати твоєї допомоги.
Не звертай багато уваги на мої "погані звички". Це тільки заохочує мене дотримуватися них.
Не виправляй мене перед людьми. Я скоріше послухаю тебе, якщо поговориш зі мною без свідків.
Не намагайся обговорювати мою поведінку під час конфлікту. В цей час я чомусь не добре чую, а слухаюсь, навіть, ще гірше. Я зроблю те, що ти вимагав, але давай поговоримо про це пізніше.
Не намагайся читати мені проповіді. Ти б здивувався, якби дізнався, як добре я усвідомлюю, що є погане, а що добре.
Не змушуй мене почуватися так, ніби мої помилки - це гріхи. Я повинен вчитися робити помилки без почуття, що я сам поганий.
Не чіпляйся до мене. Або я буду захищатися і оглухну.
Не вимагай пояснень моєї поганої поведінки. Іноді я дійсно не знаю, чому я це зробив.
Не випробовуй занадто мою чесність. Мене легко настрахати, щоб сказав неправду.
Не забувай, що я люблю експериментувати. Я вчусь не цьому, тому я прошу змиритися з цим.
Не захищай мене від наслідків моєї поведінки. Я повинен вчитися із досвіду.
Не помічай занадто мої маленькі хвороби. Я можу навчитися насолоджуватися моїм поганим здоров'ям, якщо це привертає до мене багато уваги.
Не відштовхуй мене, коли я задаю чесні запитання. Інакше ти побачиш, як я перестану запитувати і шукатиму цікаву мені інформацію хтозна де.
Ніколи не натякай на те, що ти бездоганний і непогрішимий. Це надто багато вимагатиме від мене.
Не жалкуй, що ми небагато часу проводимо разом. Головне те, як ми його провели.
Не дозволяй, щоб мої страхи стривожили тебе. Тоді я ще більше боятимусь. Демонструй мені свою сміливість.
Не забувай, що я не можу жити без доброго розуміння та заохочення. Чесно зароблене вітальне схвалення іноді забувається, а ось лайка - ніколи.
Стався до мене так, як ти ставишся до своїх друзів, тоді я буду твоїм другом. Пам'ятай, я більше навчуся з прикладу, а не з критики.
І, крім того, я тебе так люблю! Люби мене теж...






Немає коментарів:

Дописати коментар